יום שישי, 27 במאי 2011

הכירו את השייח' השיעי שמואשם בריגול למען ישראל

לפני כשבוע הודיעו כוחות הבטחון הלבנונים על מעצרו של מוחמד עלי אלחוסייני   איש דת שיעי בכיר שעל פי  החשד ריגל עבור ישראל. דבר מעצרו של איש זה הכה גלים בלבנון מאחר ומדובר באיש בולט בלבנון, וכן בגלל ובעיקר היותו שיעי.  עלי אלחוסייני שהתגורר  בצור באזור צומת "אלעאבסייה" (שם נעצר) עמד  בראש ארגון שנקרא "ההתנגדות האסלאמית הערבית" שלטענתם מונה כ 1500 לוחמים . על אף היותו שיעי, עלי אל חוסייני היה ממתנגדיה הגדולים של תנועת החיזבאללה וחדירת גורמים איראניים וסוריים לתוך לבנון , ולשם כך שיתף פעולה עם השלטון הסעודי אשר מימן הפעילות הצבאית והפוליטית של הארגון . בשנת 2009 ארגונו של אלחוסייני לקח אחריות על ירי של רקטות לעבר ישראל אך יחד עם זאת סביר להניח שצעד זה נבע כדי להבטיח שלא יחשדו בו. כפי שנסיון העבר מלמד , בעקבות חקירתו של אל חוסייני על ידי שירותי בטחון הלבנונים ,  אנחנו עתידים לראות עוד מעצרים של אנשים מהארגון שעל פי החשד שיתפו פעולה עם המודיעין הישראלי. 
צפו בסרטון תדמית של הארגון עם השייח'



יום ראשון, 22 במאי 2011

תמונה ששווה אלף מילים

התמונה שלפניכם צולמה השבוע באחד מהמסגדים השיעים באיראן  שבו נראים אנשים מכניסים מזומנים רבים לתוך מזוודות שבקושי מחזיקות במעמסה. הפעילות הזאת שנקראת "דעווה" ( תשתית איסוף תרומות) אינה זרה כלל בחברה המוסלמית והיא מתבצעת כמעט בכל מסגד במיוחד בחודשי הרמאדן שבמסגרתם נאספים כספים למטרות חינוך, רווחה, סעד , דת ועוד. בו בזמן התשתית הזו מנוצלת גם לעיתים להעברת כספים לארגוני הטרור בצורה חשאית , והקמת מערכות חינוך אוטונמיות המטיפות ומטמיעות רדקאליזם איסלאמי. אותם כספים שנאספים באותן "דעוות" ברחבי העולם נשלחים לארוני הטרור בדרכים שונות, ביניהם הברחת מזוודות מלאות במזומנים דרך המנהרות ברפיח. אחת לכמה זמן מצליחים גורמי מודיעין לשים את ידם על "ארגוני צדקה" שמשחקות את אותו משחק כפול, קרי אסיפת כספים לקהילה ובו בזמן לגורמי טרור, אלא שהדבר הוא לא תמיד פשוט, וקשה לדעת מה יעדם של הכספים הללו בסוף.

יום שני, 16 במאי 2011

עיתון מצרי בסקר: האם אתה תומך בהתפרצות אלימה לשגרירות הישראלית בקהיר?

העיתון המצרי "אליום אלסביע" יצא היום בסקר שכותרתו "האם אתה תומך בתפרצות אלימה לשגרירות הישראלית בקהיר וגירוש השגריר הישראלי בכוח?"
העיתון יוצא בסקר זה לאחר שכוחות הבטחון המצרים סיכלו אתמול נסיון נוסף של מפגינים לפרוץ לשגרירות הישראלית בקהיר שמהלכו נפצעו 353 מפגינים ונעצרו 140 .
לאחרונה, במיוחד לאחר לכתו של מובארק, השגרירות הישראלית בקהיר סובלת מהפגנות אלימות מאוד, וזה רק הולך ונהיה גרוע יותר, ועדות לכך ניתן לראות בסקר המוזר הזה
צפו בסרטון שממחיש את גודל המחאה

יום חמישי, 12 במאי 2011

באין מפריע נערכה השבוע אסיפה של מפקדי אלקאעידה צפו:

השבוע באין מפריע נערכה אסיפה של מפקדי אלקאעידה באזור אפריקה תחת הכותרת "כולנו בן לאדן" . האסיפה נערכה בסומליה באזור שנקרא אפג'ווי מדרום לבירה מוגדישו. באסיפה שנערכה 10 שעות!! השתתפו מפקדים רבים כמו שייח' מוכתר אבו מנסור , והשייח' חסן טאהר והשייח' טאהר מחמוד חלף שהם מפקדי ארגון "אלשבאב אלמג'האדין" , ארגון סומלי קיצוני שמקושר לאלקאעידה.
צפו בתמונות מהאסיפה שנעלמה מעינו של המודיעין האמריקאי

יום שבת, 7 במאי 2011

העינוי שהביא למציאת מיקומו של בן לאדן

מזה מספר שנים ישנם חילוקי דעות בארה"ב באשר לשימוש בשיטות עינויים בחקירה של עצורים החשודים בטרור בעיקר במחנה הכליאה במפרץ גוואטנמו שבו ישנם כ 500 עצירים המוחזקים ללא צוו משפטי או צו מעצר.
בין העצורים מוחזק מוחמד ח'אלד שייח' מוחמד שאחראי על פי האף.בי.אי בתכנון מתקפת ה11 בספטמבר ועוד פיגועים נוספים והוצאתו להורג האכזרית של העיתונאי האמריקני יהודי דניאל פרל בשנת 2003 בפקיסטן.
על פי מידע ששיחרר הCIA , המודיעין האמריקני עלה על מקום הימצאותו של בן לאדן בזכות מידע שנתן מוחמד שייח' אודות שמו של אחד השומרים של בן לאדן אשר עשה שימוש בטלפון הסלולרי שלו שבעצם חשף ואישר את מקום הימצאותו של בן לאדן.הצלב האדום ואירגוני זכויות אדם טוענים שמוחמד שייח' עבר חקירות תחת עינויים על ידי הCIA ביניהם עינוי שנקרא ה Waterboarding שבמסגרתה שופכים מים על פניהם של החשודים הקשורים וגורמים להם להרגיש כאילו הם טובעים .

צפו בכתב של ה BBC מתנדב לעבור עינוי שכזה ונשבר לאחר 14 שניות!!

s

יום רביעי, 4 במאי 2011

האם החיזבאללה ינסה לנצל את המצב בסוריה?

בעיתון אסייאסה  הכוויתי נמסר היום כי חיזבאללה שוקל לנצל את המצב ששורר בסוריה  כדי להוציא לפועל תוכנית סודית  שמהלכה הם יחסלו דמויות בולטות  באופוזציה  הלבנונית ( 14 באדר )  ויאשימו את הסורים ככאלה העומדים מאחורי החיסול , שכעת עסוקים בנסיון המהפיכה שהולך וגובר. עוד נמסר שהתוכנית הזאת היא איננה חדשה , אלא שהפעם  לחיזבאללה יש הזדמנות חד פעמית להוציא אותה לפועל בגלל המצב בסוריה וחקירת רצח חרירי שתוצאותיה אמורות להתפרסם בקרוב.  לדברי העיתון ,מזכ"ל הארגון חסן נסראללה נתן אישור ראשוני לתוכנית  שהציג בפניו מפקד "כוחות אלקודס" האיראניים בלבנון חסן מהדווי , והם כעת ממתינים לאישור סופי של האיתוללה עלי חמינאי  , שכן פעולה  אסטרטגית בסדר גודל כזה מחייבת אישור של האיראנים.  המקור שמסר לעיתון את המידע סיפר כי מספר מצומצם מאוד של  אנשים בחיזבאללה מכיר את את פרטי התוכנית , ביניהם טלאל חמייה , מפקד יחידת המבצעים המיוחדים של חיזבאללה.                                    

בתוך כך  נכתבה כתבה מאוד מעניינת בעיתון "ביירותסייבר" על כך שחיזבאללה  מעלה על דעתה כי סופו של חסן נסראללה יכול להיות כמו סופו של אוסמה בן לאדן, שכן  לא פעם  הממשל האמריקאי השווה בין ארגון אל קאעידה לחיזבאללה שעמד מאחורי משאית  התופת בבסיס המארינס בבירות בשנת  1983 שבו נהרגו 241 אמריקאים

יום שלישי, 3 במאי 2011

הכירו היורשים של בן לאדן

חיסולו של בן לאדן הותיר את ארגון אל קאעידה ללא יורש ברור. רוב הפרשנים סוברים שמוחמד אל זואיהירי הוא היורש הבא של בן לאדן, אלא שישנם עוד כמה שמות של מפקדים בכירים שטרם חוסלו, שהיו שותפים מלאים לבניית הארגון ונטלו חלק פעיל באסטרטגית הארגון .
אז מי הם אותם יורשים? (פרט  לזוואהירי )

סייף אל עאדל
נולד במצרים בשנת 1963 סייף אל עאדל הוא קלונל לשעבר בכוחות המיוחדים של הצבא המצרי והוא עומד בראש  הוועדה הצבאית של ארגון אל קאעידה  וחבר במועצת השורא של הארגון  (מועצת מפקדים) . כמו כן  דו"ח מודיעני של צבא ארה"ב  טוען שעאדל  מומחה בהרכבת חומרי נפץ והוא האחראי בארגון על לימוד המומחיות הזו ללוחמי אלקאעידה. למטרה זאת הוא הקים בסיס צבאי  באזור "ראס קמבוני" בסומליה  סמוך לגבול עם קניה ששם כאמור אימן את מחבלי אלקאעידה . עוד נטען שהוא היה מסתובב בין הלוחמים הפזורים באפגניסטן , פקיסטן  ומדינות אפריקה ומלמד את מומחיותו בהכנת הרכבת חומרי נפץ, ואף הרכיב את חומרי הנפץ בפיגועים בקנייה.עדל כתב מספר מאמרים שזכו לפרסום רב בקרב לוחמי אלקאעידה  שעוסקים בעיקר באסטרטגיה וטקטיקה מלחמתית כנגד "הכובש האמריקאי" .
ישנם ידיעות סותרות באשר למידת  השתתפותו של עאדל בפיגוע ה11 בספטמבר , יש הטוענים שהוא אימן באופן אישי את מבצעי הפיגועים  . ארגוני המודיעין סוברים שעאדל ברח מאפגניסטן וכעת הוא מסתתר באיראן. על ראשו יש פרס של  5 מליון דולר



סולימאן ג'אסם בורייש
 נולד בכווית בשנת 1965 ונחשב לדובר הרשמי של ארגון אלקאעידה לאחר שהופיע מספר פעמים בקטעי וידאו שפורסמו ובו הוא מדבר בשם ארגון אלקאעידה על לקיחת אחריות בפיגועים.
בנוסף לכך בורייש  נחשב למטיף דתי מפורסם מאוד שעלה לגדולה לאחר הפלישה העיראקית לכווית שבו נשא נאומים כנגד סדאם חוסיין במסגרת חברותו בתנועת האחים המוסלמים בכווית. ב1992 נטש את האחים המוסלמים כי סבר שהם לא מספיק רדיקאלים והלך להילחם בבסוניה לצד המוסלמים כנגד הבוסנים הקרואטים.
בשנת 2000 עזב לאפגניסטן ושם הכיר את בן לאדן באופן אישי והצטרף רשמית לשורות אל קאעידה. מאז הוא ממלא שורת תפקידים בכירים  בארגון בעיקר בהטפה שגורמת לצעירים להצטרף לארגון. ועל פי  ארגוני המודיעין אף הוא ברח מאפגניסטן לאיראן  . בשנת 2003 נמסר ברשת  BBC  כי איראן הציע לכווית את הסגרתו של בורייש אבל כווית סירבה בטענה כי הוא אינו אזרח כווית לאחר ששללה את אזרחותו.


אנואר אלעולאקי
בן 39 נולד בארה"ב , נחשב למנהיג אלקאעידה בתימן  וידוע כמטיף קיצוני ביותר . בסרטון שהפיץ בשנת 2010 הוא קרא להרוג אזרחים אמריקאים וטען"זה או הם או אנחנו". אלעוולאקי מואשם שעמד מאחורי  גל הטרור שמקורו בתימן שבמסגרתו נתפסו בלונדון ודובאי חבילות נפץ, הסיון "פיגוע התחתונים" המפורסם שבו ניסה עומר פארוק לפוצץ את טיסת יונייטד איירליינס לדטרויט, ונסיון פיצוץ מכונית תופת  בכיכר טיימס בשנת 2010 ועוד.

פאיז עבדאללה מוחמד
נולד בשנת 1972 בקניה,נחשב כמפקד בכיר מאוד באזור מזרח אפריקה , ומואשם שעמד מאחורי פיצוץ השגרירויות האמריקאיות בטנזניה , ובקניה. על ראשו עומד פרס של 5 מליון דולר

אדם יחיא גדהן
אזרח אמריקני  בן 32  שהחליט להתאסלם ולהצטרף לשורות אלקאעידה.גורמים רשמיים בארה"ב סוברים כי גדהן השתתף במחנות אימוני טרור בפקיסטן ואף שימש שם כמתורגמן. הוא הופיע מספר פעמים בקלטות שפרסם אלקאעידה שבו הוא קרא לאזרחי ארה"ב להתאסלם, ומואשם שהשתתף בתעמולה כנגד ארה"ב ועל כך הוא מבוקש על בגידה. על ראשו יש מליון דולר בלבד.



פאהד מוחמד אחמד:
נולד בתימן  בשנת 1974 ומואשם השתתף בפיגוע במשחטת האמריקנית בשנת 2000 שבו נהרגו 17 חיילים אמריקאים. על ראשו יש פרס של 5 מליון דולר.


ישנם עוד לא מעט פעילים בולטים, אבל הרשימה המכובדת הזאת נחשבת לפי האף.בי.איי למסוכנת ולמבוקשת ביותר.




יום שני, 2 במאי 2011

מה יהיה גורל ארגון אל קאעידה לאחר מותו של בן לאדן?

לפני שנה וחצי במסגרת עבודתי במכון מחקר בוושינגטון, היתבקשתי לכתוב מסמך בדבר עתיד ארגון אלקאעידה  לאחר  מותו של בן לאדן. בשביל לענות על שאלה המורכבת הזאת התחלתי לחקור לעומק  את יסודות הג'יהאד , מטרותיו   ואת הקשרים הענפים שישנם בתוך הארגון ואספקטים נוספים. אף אחד איננו נביא ואף אחד לא יכול לדעת באמת מה טומן בחובו העתיד של הארגון אבל  המחקר  שעשיתי סייע בידי לגבש דעה לא פשטנית בדבר הסוגייה הזאת.  ישנן שתי דעות , האחת אומרת כי מותו של בן לאדן  ישפיע השפעה גורלית על ארגון אל קאעידה  מאחר ומותו עלול לשבור את שרשרת הפיקוד  ולפצלו וכן לגרום לפגיעה מוראלית וסמלית  . בנוסף , מותו של בן לאדן ייפגע באחדות האסלאמית  שיש בארגון.  הדעה שנייה טוענת שארגון אל קאעידה  הוא מודל רעיוני ומימוש מטרות הארגון נעשות על ידי ארגוני  ורשתות טרור אוטונומיים שמשייכים את עצמם לזרם האסלאמי המזוהה בעיקר לרעיון הג'יהאד.  ככל שהתעמקתי במחקר וקראתי עוד ועוד פורומים ואתרי אינטרנט שמזוהים עם אל קאעידה הגעתי למסקנה שזה יהיה נאיבי מדי לחשוב כי מותו של בן לאדן  ישפיע על רעיון הג'יהאד  בעולם.זאת זאת משום  שהארגון נבנה בצורה כזאת  שמותו של מנהיג זה או אחר לא תשפיע על תפקודו של הארגון , והאסטרטגים של אל קאעידה כמו אבו עיאד אלקראשי ואבו סורי כתבו מאמרים רבים העוסקים סביב עניין זה. יתרה מזאת בתוך הארגון ישנם קשרי נישואים ענפים, שבמושגים אסלאמיים הם נחשבים כקשר דם  שלא ניתן להתירם, דבר אשר יימנע את פיצול הארגון בעתיד, כמו כן הארגונים  הג'האדיים בעולם נשבעו אמונים לא רק לבן לאדן אלא גם לדרכו.  ראינו בהסיטוריה דוגמאות רבות  לחיסולם של מנהיגים של ארגוני טרור כמו סעיד קוטוב שייסד את התנועה הג'יהדיסטית , אבו מוסעב אל זרקאווי , מנהיג אל קאעידה בעירק, עבאס מוסאווי  מנהיג ארגון חזיבאללה ועוד שחיסולם לא השפיע כלל על עתיד הארגון שהם עמדו בראשו, אלא אף לעיתים גרם לתוצאה ההפוכה שגרמה לארגון לגדול  ולהיות קטלני יותר. זאת דעתי מבלי  להיכנס יותר מדי לפרטים או דוגמאות. דבר אחד בטוח, חיסולו של בן לאדן גרם למישהו להיות מאוד שמח בגלל שהוא  הרוויח 25 מליון דולר על כך שמסר את אינפורמציה על מיקומו של בן לאדן.