יום רביעי, 9 בפברואר 2011

האם יכולה להיות דמוקרטיה במזרח התיכון?

בתקופה האחרונה אנו עדים לארועים דרמטיים במדינות המזרח התיכון המבקשות להחליף את המשטר הקיים במשטר דמוקרטי.המגמה הזו התחילה בטוניסיה,המשיכה למצרים, וככל הנראה זה לא הולך להיעצר שם.
השאלה המתבקשת היא האם תיתכן דמוקרטיה במדינות המוסלמיות, ואם כן מדוע רק ב 20% מהמדינות הללו יש ממשלה נבחרת ( טורקיה,אלבניה,בנגלדש,ג'יבוטי...)
ישנם מספר מדדים הכרחיים שבאמצעותם אפשר לכונן דמוקרטיה והחשובים שבהם :כלכלה, השכלה, ודת.
מבחינה כללית הוכח כי ישנו קשר הדוק בין דמוקרטיה והתפתחות כלכלית.  המדד המקובל לרמת חיים במדינות הוא תוצר מקומי גולמי חלקי מספר התושבים (תמ"ג לנפש), מותאם ליוקר המחיה (PPP per Capita). התוצר-לנפש-מותאם-כוח-קניה בישראל עומד, לפי נתוני קרן המטבע העולמית, על כ-29 אלף דולר לשנה. בבלגיה, לדוגמא, הוא מגיע ל-36 אלף דולר לשנה  במצרים, לעומת זאת, הוא מסתכם בכ-6,300 דולר, בירדן - 5,900, בסוריה - 5,000, במרוקו -3,500 ובתימן - 2,600 בלבד. העוני ומספר המובטלים במדינות הערביות הוא גבוה בהרבה מהמדינות במערב,בעיקר בגלל המשטרים הקיימים שנוקטים במדיניות נצלנית מכוונת.
השכלה, מדו"'ח שפרסם אגף החינוך בליגה הערבית עולה כי  אחד מכל שלושה אנשים בעולם הערבי אינו יודע קרוא וכתוב. עוד נכתב כי הדו"ח האחרון של תוכנית הפיתוח של האו"ם הראה על קרוב ל-100 מיליון אנאלפבתים בעולם הערבי, כ-75 אחוזים מהם בין הגילאים 15-45, וכמחציתם נשים.
דת, כדי שהאיסלאם יותאם יותר לתפיסות ולנהלים דמוקרטיים יש צורך בשינויים מרחיקי לכת בפרשנותו. למשל, החוק האנטי-דמוקרטי של האיסלאם, השאריע, עומד ביסוד הבעיה. מערכת זו, שפותחה לפני למעלה מאלף שנה, מניחה את קיומם של שליטים אוטוקרטיים ונתינים כנועים, מדגישה את רצון האל מעל ריבונותו של הציבור, ומעודדת ג'יהאד אלים להרחבת גבולות האיסלאם. בנוסף, היא מפלה לטובה באופן בלתי דמוקרטי מוסלמים לעומת לא-מוסלמים, זכרים לעומת נקבות, ואזרחים חופשיים לעומת עבדים.
המצדדים ביכולתם של מדינות מוסלמיות לכונן דמוקרטיה  במזרח תיכון יטענו כי בעבר הלא רחוק הועלו ספקות באשר לכינון דמוקרטיה במדינות  כגון  איטליה בעידן של מוסליני, והודו  לפני שקיבלה את עצמאותה , אבל במקרה של המדינות האסלאמיות הוא אחר-דרוש הרבה יותר מכינון דמוקרטיה, אלא שינוי מרחיק לכת  שמקיף תחומים רבים.כולי תקווה שזה יקרה בקרוב, אבל נראה שזה ייקח עוד זמן...

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה